|
100 национални туристически обекта - Постоянна иконна изложба "Банска художествена школа"
|
|
|
|
|
Описание:
Постоянната иконна изложба е уредена в най-старата и запазена сграда в Банско - от 1749 г. Обявена е за паметник на културата.
Къщата е изпълнявала функциите на женски метох към Хилендарския, а по-късно към Рилския манастир.
В шест изложбени зали се проследява развитието на Банската иконописна школа от стенописи, в т.ч. от Рилския манастир.
Изложбата разполага с готови беседи на английски, немски, френски и руски език и озвучаване с църковни песнопения.
Основател на Банската художествена школа е Тома Вишанов. Предполага се, че в края на XVIII век той учи известно време във Виена,
където е повлиян от модните течения на тогавашната европейска живопис. Създадената от него школа се развива предимно в областта
на монументалната живопис и иконата. В тази област работят неговият син Димитър Молеров и неговият внук Симеон Молеров.
Димитър Молеров изписва стените на църквата в метоха "Пчелина", на параклиса "Архангелски събор" и на двата странични параклиса
в Централната църква на Рилски манастир.
Банската възрожденска художествена школа е едно от най-ярките явления в историята на българската култура през XVIII - XIX в.
Представителите й - зографи, резбари и строители, влияят плодотворно върху прогресивните изменения в художественото мислене
през Възраждането. Наследството им се нарежда между най-значимите постижения на българския национален гений.
Те си сътрудничат с представителите на другите културни центрове - градовете Самоков, Трявна, Дебър, но в продължение
на повече от век запазват в творчеството си неповторимо стилово звучене. Стопанското замогване на Банско през XVIII и XIX в.,
оживените търговски връзки с големи културни центрове в Западна Европа, закономерно довеждат и до подем в духовния живот.
Важна роля в това отношение играят и връзките с Атон и Рилския манастир.
Мономенталната живопис на Банската школа от последните десетилетия на XIX век представлява един от най-интересните примери за
фолклоризация на религиозното изкуство в страната. По същество Банската школа за разлика от другите школи на епохата продължава
да живее като типично Възрожденско явление чак до Балканската война.
|
|
|
|